Vidinė pusiausvyra prasideda namuose

Kasmet visose IKEA veiklos šalyse atliekame tyrimą „Gyvenimas namuose“, padedantį sužinoti, kaip žmonės gyvena namuose ir kaip galime padaryti jų gyvenimą gražesnį.
 
Šiais metais nusprendėme pasigilinti į tai, kas pasaulį krečiančių neramumų akivaizdoje tapo ypač aktualu – psichologinę savijautą. Apklausėme per 1000 žmonių Lietuvoje, prašydami pasidalinti mintimis apie santykius su namais ir jų įtaką psichologinei savijautai. Štai ką sužinojome.
 

Atradimai

Po 12 iššūkių kupinų mėnesių 29 % žmonių Lietuvoje teigia, kad jų psichologinė savijauta suprastėjo.
 
Atlikę tyrimą, sužinojome, kad namai, kuriuos mylime, padeda palaikyti vidinę pusiausvyrą – tai suprato beveik kas ketvirtas lietuvis.
 
Tačiau yra ir kita pusė. Žmonės, kurie namuose nesijaučia laimingi, dažniau susiduria su prastesne psichologine savijauta. Dėl šios priežasties kreipėmės į ekspertus ir paprašėme pasidalinti patarimais, kaip atkurti pusiausvyrą namuose ir mintyse.

7 dalykai, suteiksiantys laimės namuose

Kaip pagerinti savo savijautą namuose ir kaip namus pritaikyti prie savo emocinių poreikių, kad jie išties taptų „tvirtove“ ir vidinės pusiausvyros šaltiniu? Psichologas Paulius Rakštikas įvardija svarbiausius veiksnius:
 
  1. Susitvarkykite.
  2. Aiškiai atskirkite erdves.
  3. Prioretizuokite patogumą.
  4. Skirkite pakankamai dėmesio miegui.
  5. Įneškite į namus gamtos.
  6. Planuokite laiką poilsiui.
  7. Puoselėkite santykius.

  Daugiau

SPA namuose: pasigaminkite kūno šveitiklį

Jums reikės:
 
  • 1 stiklinės jūros druskos (kuo stambesnė jūros druska, tuo šveičiamasis poveikis bus stipresnis. Tad jei oda jautresnė – rinkitės smulkiai maltą druską);
  • 1/3 stiklinės kanapių sėklų aliejaus;
  • 1 v. š. sumaltų kanapių sėklų;
  • 10 lašų pipirmėčių eterinio aliejaus.
Dubenėlyje sumaišykite visus ingredientus. Šveitiklį laikykite švariame indelyje su dangteliu vėsioje vietoje. Stenkitės, kad į jį naudojimo metu nepatektų vandens, tuomet jis laikysis apie 6 mėnesius.

Daugiau patarimų

Tvarka namuose – tvarka mintyse

Netvarka yra atsipalaidavimo namuose priešas. Ją kuria nereikalingi, apgadinti, nepatinkantys daiktai, įvairios dovanos, su kuriomis nesiryžtame atsisveikinti, ir visa tai, ką laikome galvodami, kad gal kada prireiks. Taigi nusprendus pagaliau susitvarkyti, visų pirma reikėtų atsikratyti būtent jais. Taip namuose atsiras daugiau vietos gyvenimui ir daugiau laiko veiklai, kuri daro mus laimingus ir padeda išlaikyti pusiausvyrą.

Daugiau
Vaizdo įrašo autorystė priklauso portalui lrytas.lt.
 

10 proc. žmonių Lietuvoje norėtų daugiau laiko skirti pabūti vienumoje.

Sakantiems, kad neturi tokios galimybės, psichologas Paulius Rakštikas siūlo išeitį – atidos praktikavimą, grąžinantį vidinę pusiausvyrą.

Ar mokame ilsėtis?

Psichologas Paulius Rakštikas teigia: kuo sunkiau dirbame, tuo kokybiškiau turėtume ilsėtis. Tai daryti būtina reguliariai, sistemingai ir įvairiai. Geriausia – derinant aktyvias veikas su pasyviomis. Ilsėtis geriau ne dieną ar keletą, bet ilgesnį laiką: dvi valandas kasdien, dvi dienas kas savaitę, 3–4 dienas per ketvirtį ir tris nepertraukiamas savaites per metus. Tuomet nuo reikalų pavyks atitrūkti ir psichologiškai.
 

Netvarka namuose – priežastis nesikviesti svečių?

Kodėl ne visi jaučiamės galintys priimti namuose sau brangius žmones ir kaip tai pakeisti?

Jei svečių į namus nedrįstate kviesti dėl seniai nedaryto remonto, atnaujinkite tik labiausiai nusidėvėjusius baldus ar morališkai pasenusias interjero detales, pakeiskite tekstilę. Jei jaudinatės dėl netvarkos, atvirai laikomus daiktus sudėkite į dėžutes, kad kiekvienas turėtų jam skirtą vietą. Trūksta vietos prie stalo? Pravers ištraukiamasis stalas ir sulankstomosios kėdės. O gal negalite pasikviesti iš toli atvykstančių giminaičių ar draugų, nes neturite svečių kambario arba kur juos apnakvindinti? Tuomet rinkitės funkcionalią sofą-lovą ar kušetę, kuri dienos metu leis svečiams patogiai susėsti, o naktį pavirs patogia dvigule lova.
 
Vaizdo įrašo autorystė priklauso portalui lrytas.lt. 
 

Pusė Lietuvos gyventojų gerą psichologinę savijautą sieja su galimybe atsipalaiduoti namuose.

Vienas iš būdų tai padaryti – pasimėgauti kvapnia žolelių arbata. Receptais ir idėjomis dalijasi tinklaraščio „Žolių fėja“ autorė Žavinta Pašiulevičė.

Veiksniai, padedantys palaikyti pusiausvyrą namuose:

  • Santykiai
  • Erdvė
  • Ritualai
  • Bendruomenė

Santykiai

Gera psichologinė savijauta neatsiejama nuo bendravimo

Pandemija visus mus suartino. Ypač šeimos narius ir žmones, kurie gyvena kartu. 35 % žmonių Lietuvoje teigia, kad per paskutinius metus pagerėjo jų santykiai su šeima. Tačiau šiuo laikotarpiu tapome išrankesni draugystėms: 18 % apklaustųjų prisipažino nutolę nuo draugų.

Nėra vietos pasikviesti svečių?

Tik kas trečias lietuvis mano, kad jų namai pritaikyti bendrauti ir pramogauti. Tačiau, pasak IKEA interjero dizainerės Eimantės Nemanės, priimti svečius galima net ir mažiausiuose namuose. Kad visiems užtektų vietos, nepakeičiamas sprendimas yra pagal poreikį išskleidžiamas stalas ir sulankstomosios kėdės. Nenaudojant tokias galima laikyti pakabintas ant sienos ar spintoje.
„Pagrindinis įrankis, galintis padėti tiek palaikyti, tiek sugadinti santykius, yra kalba. Tačiau svarbiausia kalboje yra ne kalbėjimas, o klausymasis. Žmonių tarpusavio girdėjimas bendraujant turi įtakos mūsų santykių kokybei, tad ir psichologinei savijautai tiek namuose, tiek bet kur kitur.“

Psichologas Paulius Rakštikas

Erdvė

Ar jūsų namų erdvė palieka erdvės mintims?

Per paskutinius metus pradėjome kitaip vertinti turimą erdvę. Siekdami darnos, daugelis iš mūsų ėmėmės pokyčių namuose. Apie 60 % žmonių Baltijos šalyse ir pasaulyje pripažino turėję pertvarkyti namus, kad galėtų juose užsiimti norima ar būtina veikla. Mūsų tyrimas taip pat atskleidė, kad per paskutinius metus labai išaugo tvarkingų namų svarba.
„Tvarkos palaikymas namuose, kai visi daiktai turi savo vietą ir yra pasiekiami ilgai neieškant, mums padeda pajusti kontrolę, taip reikalingą nesaugiu laikotarpiu, ir kartu ramybę, būtiną gerai psichologinei savijautai. Todėl patarimas pradėti dieną nuo paklotos lovos – ne iš piršto laužtas.“
 
Psichologas Paulius Rakštikas

Kaip palaikyti tvarką namuose?

Vienas iš svarbiausių interjero dizainerės patarimų: susitvarkyti stalčius koridoriuje, miegamajame ar virtuvėje, naudojant įdėklus ir dėžutes. Netvarka atidarius stalčių nebeerzins, jame tilps daugiau daiktų, o tvarkytis reikės rečiau. 

Įvairaus dydžio pintus krepšius ar dekoratyvias dėžutes galite laikyti ir matomose vietose. Jie ne tik bus praktiška vieta daiktams laikyti, bet ir papuoš interjerą.
 
Suskirstykite namų ruošos darbus savaitės dienomis: pavyzdžiui, pirmadienį skalbkite, antradienį siurbkite grindis ir t. t. Taip kasdien tvarkydamiesi praleisite pusvalandį, o ne pusę savaitgalio, tad likusį laiką galėsite skirti širdžiai mieloms veikloms.

Ritualai

Ar namai leidžia mums skirti pakankamai dėmesio sau?

Namų vaidmuo pasikeitė. Dabar juose ne tik ilsimės, bet ir dirbame bei užsiimame kita veikla. Norint palaikyti gerą psichologinę savijautą, būtina atrasti pusiausvyrą tarp kasdienių veiklų ir ritualų.

Kas penktam Lietuvos gyventojui gera psichologinė savijauta neatsiejama nuo galimybės skirti laiko sau ar susikurti SPA namuose.
„Turėkite savo SPA procedūroms skirtą dėžutę, kur vienoje vietoje bus visi reikmenys: kūno šveitiklis, veido kaukė, jūros druska, kvepianti žvakė ir t.t. Vien ją atidarę žinosite – dabar laikas sau ir visa kita palauks. Duše pasikabinkite eukalipto šakelių ir leiskite jų kvapui skleistis drėgname ore. Jei jūsų vonios kambario atmosfera nenuteikia atpalaiduojančiai, atnaujinkite vonios tekstilę ir aksesuarus: pasirinkite derančių spalvų dušo užuolaidą, vonios kilimėlį, rankšluosčius, muilinę, dėžučių smulkiems daiktams tvarkingai laikyti. Jausmas vonioje kaipmat pasikeis.“
 
IKEA interjero dizainerė Eimantė Nemanė

Norint jaustis gerai, būtina atsipalaiduoti

Pasak psichologo Pauliaus Rakštiko, įsirengus darbo vietą namuose, verta pagalvoti ir apie tai, kur atsikvėpsime po darbo. Jei dirbate svetainėje, atsipalaidavimui paskirkite kitą erdvę: tai gali būti kampas, kėdė, kilimėlis ar bet kas, ką susiesite su perėjimu iš darbo į namų režimą.
 
IKEA interjero dizainerė Eimantė Nemanė rekomenduoja turėti atskirą erdvę kiekvienai veiklai, kuri padeda atsipalaiduoti. Pagalvokite, kokių priemonių reikia jūsų poilsio veiklai. Namų tekstilė suteiks jaukumo, o tinkamas apšvietimas padės susikurti norimą nuotaiką ir kokybiškai pailsėti: skaitant knygą ar užsiimant rankdarbiais reikės kokybiško funkcinio apšvietimo, o klausantis muzikos ar mėgaujantis arbatos puodeliu pravers šviestuvai, kuriuos galima pritemdyti, ar žvakės.

Bendruomenė

Kokią vietą jūsų gyvenime užima bendruomenė?

Norime būti bendruomenės dalimi, kas tai bebūtų – geri santykiai su kaimynais ar bendravimas „Messenger“ grupėje. Priklausymas bendruomenei leidžia patenkinti mūsų praktinius, socialinius ir emocinius poreikius, kurie paskutiniais metais tapo ypač svarbūs. 
 
Praleidę daugiau laiko savo gyvenamajame rajone, 13 % žmonių Lietuvoje teigia, kad bendrystė su kaimynais padėjo pagerinti jų psichologinę savijautą.

Namai ateityje

Ar gyvenimas namuose toks, apie kokį svajojate?

Dabar žmonės kaip niekad gerai žino, ko nori iš savo namų. Galvojant apie tobulus namus, daugeliui tapo svarbu gyventi arčiau šeimos ir draugų, turėti pakankamai privatumo sau ir namiškiams, o labiausiai išaugo poreikis gyventi arčiau žaliųjų erdvių ir gamtos.

Psichologas P. Rakštikas pataria: jei negalite džiaugtis gamta arti namų, pasikvieskite ją į namus. Įsigykite kambarinių augalų arba įsirenkite žalią kampelį ir keiskite jį priklausomai nuo metų laiko – tai leis kvėpuoti kartu su gamta net ir didmiestyje.
„Namai yra gyvi, jei juose gyvena žmogus, tad jie kinta kaip ir pats žmogus. Keičiantis situacijoms, verta naujomis akimis atsigręžti ir į namus, tarsi klausiant savęs: kas juose galėtų būti patogiau, jaukiau; kaip galiu namus dar labiau priartinti prie savo poreikių ir svajonių? Neapsigaukime savyje išgirdę spontanišką atsakymą, kad viskas patogu taip, kaip yra. Gal tai per vieną petį permestos kuprinės efektas? Lyg ir patogu, bet stuburas seniai prašo tą kuprinę nešti ant abiejų pečių.“

Psichologas Paulius Rakštikas
 
 



X